کاهش هزینه و افزایش فروش در تبلیغات گوگل ادز با این 7 تکنیک

تبلیغ موثر در گوگل ادز

7 تکنیک موثر برای اینکه در گوگل ادز، کمپین تبلیغاتی کم هزینه ولی پرفروش ران کنید!
گوگل ادز هنوز به عنوان یکی از بهترین پلتفرم ها برای تبلیغات و رشد سوددهی بیزنس شماست. چرا؟
چون دقیقا به شما افراد یا جامعه ای رو معرفی میکند که در جستجوی محصولات شما هستند! شما چه پلتفرمی را با این دقت میشناسید؟
کاربران در حال جستجوی کلماتی هستند که دقیقا در محتوای سایت شما، در محصولات و یا خدمات شما وجود دارند، در اینجا وظیفه گوگل این است که شما را به آنها معرفی میکند!
حالا با این همه ویژگی ها بینظیر گوگل ادز، هنوز بسیار از دیجیتال مارکترها هستند که در ساخت یک کمپین خوب و پرسود مشکل دارند!

سوال: حالا چطور میتوان کمپین سودآور در گوگل ادز طراحی کرد؟

با این 7 تکنیک نام برده زیر شما میتوانید یک کمپین حرفه ای، پرسود و اوپتیمایزشده در سطح وسیع بسازید.

  1. ایجاد کمپین های ریمارکتینگ در گوگل ادز

شما در این روش مخاطبین که قبلا به هر طریقی اطلاعاتی از آنها دارید مجدد مورد هدف قرار میدهید که به این عمل ریتارگتینگ هم میگویند.
در این روش میزان CTR بیش از 10 برابر کمپین های تبلیغاتی در حالت عادی است و هزینه CPC نیاز بسیار کمتر خواهد بود.
تازه این فقط یکی از ویژگی های مهم در تبلیغات ریمارکتینگ (remarketing) نیست، بلکه در این روش شما وقتی یک مخاطب خاص را مورد هدف قرار میدهید و یک پیشنهاد اختصاصی به او میدهید قطعا میزان conversion بیشتر و در مجموع هزینه بسیار کمتری برای تبلیغات شما خواهد داشت.
پس در حالت ریمارکتینگ، کمپین گوگل ادز را برای مخاطبینی (audience) طراحی کنید که قبلا به وبسایت شما سر زدند و با شما آشنا هستند، به طور مثال برای افرادی که طی 45 روز گذشته به وبسایت شما سر زدند به صفحه محصول رفتند، و قیمت را مشاهده کردند اما در مدت زمان اخیر خرید نکردند، میتوانید یک کمپین بنری ران کنید و اندک درصدی تخفیف فقط به همان افراد نشان دهید که اگر در ابتدا به دلیل قیمت خرید نکرده بودند مجدد به صفحه محصول شما برگردند و خرید خود را تکمیل کنند! یا صرفا یک کمپین recall ایجاد کنید تا مجدد محصول و برند خود را به آنها یادآوری کنید.

  1. بر روی کلمات کلیدی طولانی تر تمرکز کنید (Long tail keyword)

وقتی شما بر روی کلمات کلیدی عمومی تر، تمرکز میکنید و تبلیغات خود را بر آن اساس ایجاد میکنید، چون میزان جستجو برای این کلمات بالاتر است پس رقابت در این کلمات نیز بسیار بالاست، هزینه آن هم بالاتر میرود و از طرفی متاسفانه شما هم به طور دقیق کاربری که خواهان محصول یا خدمت شماست را مورد هدف قرار نمیدهید.
این اشتباهی هست که بسیاری از مارکترها به آن مرتکب میشوند.
پس ورودی باکیفیت و فروش در بکارگیری تکنیک کلمات کلیدی طولانی (long tail keyword) است.
به طور مثال وبسایت شما در حوزه فروش کفش کالج زنانه فعالیت میکند و تعیین میکنید هر کسی کلمه کفش را در جستجوی خود استفاده کرد، سایت شما بالا بیاد. در این حالت ممکن است، برای کلمه کفش در ماه بیش از 5 هزار search volume داشته باشیم، درسته این حجم از جستجوی ماهیانه بسیار خوب است اما difficulty score آن 55 و CPC برابر با 2 دلار باشد! یعنی هرکسی در جستجوی او کلمه کفش باشد، سرچ کند و بر روی سایت شما کلیک کند 2 دلار هزینه کردید!
حالا فرض کنید فردی با هدف: خرید کفش مخصوص کوهنوردی، این عبارت را جستجو کرده است.
از آنجا که شما هنگام طراحی کمپین از گوگل خواستید هرکسی کفش را جستجو کرد سایت من بالا بیاد، پس تبلیغ سایت شما را به او نشان میدهد!
اما واقعا آن شخص به دنبال سایت شماست؟
درسته شما در وبسایت خود کفش میفروشید! اما کفش کالج زنانه، نه هرکفشی!
قاعدتا شمایی که در سایت خود کفش کوهنوردی نمیفروشید ورود کاربری با این هدف به سایت شما به جز پرداخت 2 دلار هزینه، هیچ آورده مالی نخواهد داشت. حتی تبعات دیگری هم خواهد داشت که در این مطلب نمیگنجد!
در صورتی که بهتر است شما فقط بر روی افرادی که بدنبال خرید کفش کالج زنانه هستند تمرکز کنید در این حالت درسته که حجم جستجو پایین تر است اما difficulty score هم بسیار پایین تر مثلا 20 است و CPC آن نیز کمتر از 1 دلار خواهد بود. از طرفی هم کسی این عبارت را سرچ کرده باشد و وارد سایت شما شده احتمال خرید بالاتری دارد.

  1. از ویژگی Exclusions در تبلیغات گوگل ادز استفاده کنید.

در این روش شما مخاطبین خود را با جزئیات بیشتری مورد هدف قرار میدهید. یعنی به طور مثال از دید دموگرافیک، محصول شما جزو دسته محصولاتی است که افراد با سطح درآمد بالا میتوانند مشتریان آن باشند پس چرا شما فقط افرادی که در این دسته قرار دارند را مورد هدف قرار نمیدهید؟
شما از قابلیت Higher income براحتی میتوانید هم در تبلیغات گوگل ادز و هم فیسبوک ادز استفاده کنید.

  1. لوکیشن های مختلف را در تبلیغات تست کنید.

در واقع یکی از راحت ترین راه ها برای اینکه بتوانید مخاطبین خود را بخش بندی کنید استفاده از لوکیشن هست!
متاسفانه خیلی از افراد موقع ران کردن تبلیغ از همان حالت دیفالت گوگل ادز استفاده میکنند و اصلا بر حسب لوکیشن A/B testing نمیکنند! در صورتی ممکنه شما در یک لوکیشن با هزینه کمتر ورودی بیشتر و فروش بیشتری بزنید! پس چرا تست نمیکنید؟
روش های مختلفی هم برای تارگت کردن لوکیشن وجود داره:
Location based keyword
Geo target A Radius
یا هر دو مورد فوق

  1. از extension ها استفاده کنید.

در بسیاری از بیزنس ها میتوان از این extension ها استفاده کرد.
شما با این قابلیت میتوانید توضیحات بیشتری در مورد مجموعه خودتون به مخاطب بدید، مثلا بعد از جستجوی یک کلمه کلیدی، مخاطب به غیر از اینکه عنوان صفحه، آدرس سایت و دسکریپشن شما را خواهد دادید، میتوانید توضیحات بیشتر و اطلاعات بیشتری در مورد همان محصولی که برای آن تبلیغ کردید را ارائه دهید یا اینکه میتوانید در زیر آن لینک به صفحه نظرات مشتریان قبلی، لینک برای شماره تماس مستقیم و یا لینک به سایر خدمات و محصولات را درج کنید!
طبق آمار خود گوگل اضافه کردن Extensions میتواند درصد CTR را بین 10 تا 15 درصد افزایش دهد.

  1. UTM Tracking را فراموش نکنید.

اگر شما بعد از راه اندازی هر کمپین تبلیغاتی، خروجی و عملکرد آن را ارزیابی نکنید نمیتوانید در آینده یک استراتژی برای کمپین های تبلیغاتی خود داشته باشید.
وقتی شما چیزی را ترک نکنید از کجا میتونید بفهمید که واقعا داره کار میکنه یا نه!
استفاده از کدهای UTM روش بسیار عالی و بسیار آسان برای ترک کردن انواع تبلیغات است، از این روش شما نه تنها در تبلیغات گوگل ادز بلکه حتی در کمپین تبلیغاتی که در تلگرام راه اندازی میکنید میتوانید استفاده کنید!
ساخت UTM code کمتر از 30 ثانیه از شما وقت میگیرد، برای انجام این کار هم دستی میتوانید انجام دهید و هم از سایت های مختلف استفاده کنید و نیاز به هیچ دانش برنامه نویسی هم نیست.
بعد از ساخت UTM ها براحتی میتوانید عملکرد خود را در گوگل آنالیتیکس ارزیابی کنید.

  1. از کلمات کلیدی رقبا در تبلیغ استفاده کنید!

یکی از آسان ترین و کاربردی ترین روش های تبلیغات استفاده از کیوورد های رقبا در تبلیغات گوگل هست که واقعا نرخ ROI را هم افزایش میدهد.
به طور مثال در حوزه حمل و نقل آنلاین برند اسنپ و تپ سی با همدیگر رقیب هستند، شما اگر دیجیتال مارکتر تپ سی هستید معمولا از این تکنیک میتوانید استفاده کنید که کاربر جستجوگر با جستجوی عبارت اسنپ در ابتدای صفحه با تبلیغ تپ سی روبه رو شود!
البته این فقط یک مثال سطحی هست و در مثال نیز جای مناقشه نیست!
این روش در کشورهای خارجی و بیزنس های حرفه ای بسیار رایج هست اما در ایران کمی با مقاومت و مخالفت بین دیجیتال مارکترها و متخصصان روبه رو شده است! اما من امیدوارم به زودی مورد استقبال دیجیتال مارکترهای ایرانی نیز قرار خواهد گرفت.
چون کسی که بدنبال محصول رقبای شماست احتمال زیاد محتوای سرویس و خدمات شما را نیز میشناسد و فقط کافیست که به برند شما اعتماد کند تا خرید صورت گیرد. طبق آمار نیز این روش از تبلیغات نرخ فروش بالایی به خود اختصاص داد.

اگر هر گونه سوال، مشاوره و راهنمایی برای طراحی یک کمپین تبلیغاتی موفق، کم هزینه و پرسود نیاز داشتید درخدمت شما هستم.

حسن باباپور

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *