بیوگرافی حسن باباپور – مشاور کسب و کار و مدیر ارشد بازاریابی
پروفایل حسن باباپور
اولین فعالیت های مارکتینگ من:

اولین بار که حسن باباپور در سال 86 با قابلیت های دنیای اینترنت آشنا شد فکرشم نمیکرد که پایه و اساس تخصص آینده خودش را میچیند!
ابتدا با وبلاگ نویسی در بلاگفا شروع کردم، اونموقع که کمتر کسی در حوزه وبسمتر و مطالب مرتبط با محتوا و ابزارهای گوگل فعالیت داشت من عاشق خوندن و نوشتن در این حوزه بودم، واقعیت اینکه بدون اینکه خودم بدونم فعالیت هایی در حوزه دیجیتال مارکتینگ انجام میدادم!

به مرور بیشتر به این حوزه علاقمند شدم و تصمیم گرفتم سایت خودمو داشته باشم و کامل مدیریتش کنم، پس از ابتدای تابستان 87 شروع کردم به یادگیری Html, CSS, Java Script و کمی PHP! البته یادگیری این ابزارها از شوق یادگیری بود و چندان کمک کننده نبود اما الان دانستن این موارد ساده وجه تمایزی برای من ایجاد کرد که بهتر میتونم تیم برنامه نویس و سئو رو مدیریت کنم.

خلاصه وبسایت خودم رو بالا آوردم که در حوزه آموزش وبمستر و دانلود ابزارهای کاربردی فعالیت داشت.
یادمه اطلاعات مختلف در موزد یک موضوع رو از جاهای مختلف جمع میکردم و بصورت کاربردی customize میکردم و تو سایت خودم میفروختم. اون سالها بتازگی داشت سیستم پرداخت آنلاین و ارسال پستی راه میفتاد، اما اکثر سایت ها مثل خودم شماره کارت میذاشتیم تو سایت و وبلاگ تا بعد از واریز وجه عکس فیش رو بفرستن و بعد براشون پست میکردیم!

روش دیگه درآمدزایی من از طریق درج تبلیغات بنری در صفحه اصلی وبسایتم بود. یادمه اون وقتا هزینه تبلیغ ماهیانه بین 15 تا 20 هزار تومن میگرفتم  😉
در مجموع با فروش آموزش هایی که خودم میساختم و تبلیغات بنری در سایت میانگین ماهانه 200 هزار تومان درآمد داشتم، که اون زمان پول تو جیبی خوبی واسه خودم ساخته بودم.

این روند ادامه داشت تا اینکه متاسفانه در ابتدای سال 90 سایتی که روزانه بیش از 10 هزار بازدید داشت رو بدون هیچ اخطار و دلیل مشخصی فیلتر کردن و بیش از 6 ماه فیلتر بود و با پیگیری های زیاد بالاخره از فیلتر خارج کردن اما هیچ توضیحی برای دلیل فیلترینگ اعلام نشد!

این فیلترینگ بهونه ای شد که دیگه به فعالیت در آن سایت ادامه ندهم و به مرور حتی دامین رو تمدید نکردم و به شخص دیگه ای واگذار شد!

مقطع کارشناسی با کار و کمی درس گذشت!

کارشناسی رو اقتصاد بازرگانی روزانه در دانشگاه دولتی مازندران قبول شدم در همان ابتدا سر کلاس با استاد دکتر طبیبی سر کلاس مدیریت رفتار سازمانی آشنا شدم و بهم پیشنهاد همکاری در مجموعه آموزشی خودشون رو دادند.
مجموعه آموزش بازرگانی ایشون بیشتر در حوزه بازاریابی، فروش و سایر مهارت های مدیریتی فعالیت داشند و من بعنوان مدیر وبسایت و شبکه های اجتماعی همزمان هم وظیفه تولید و انتشار محتوا رو داشتم و هم اینکه وبسایت مجموعه رو بهینه میکردم و بخش های جدیدی بهش اضافه میکردم.
اونجا بود که اولین فروشگاه اینترنتی که درگاه پرداخت آنلاین هم داشت رو راه اندازی کردم و کم کم هم با مفاهیم سئو آشنا شده بودم و سعی میکردم در فعالیتم بکار ببرم. اما هنوز عنوان دیجیتال مارکتر بصورت امروزی رواج نداشت!

هر چقدر تو این مجموعه فعالیت میکردم بیشتر به مباحث مدیریت و مارکتینگ علاقمند میشدم تا جایی شروع کردم به مقالات و کتب تئوری مدیریت خوندن! کم کم دیدم اگر 2 تا مقاله یکی در زمینه اقتصاد و یکی در زمینه مدیریت پیش روم بذارن اول از همه مقاله مدیریتی رو میخونم!
با خودم گفتم پس من چرا دارم رشته اقتصاد رو میخونم، با اینکه رشته اقتصاد رو هم دوست داشتم اما عاشق مدیریت بودم!
تصمیم گرفتم مقطع ارشد رو مدیریت بخونم و بدون اینکه حتی یک نفر رتبه برتر رو از نزدیک دیده باشم و هیچ راهنمایی داشته باشم رفتم منابع رو سرچ کردم و از نمایشگاه کتاب تهران منابعی که میخواستم رو خریدم! بدون هیچ راهنما و استادی 6 ماه خوب درس خوندم و یهو به خودم اومدم دیدم شدم رتبه 13 کنکور ارشد مدیریت بازرگانی سال 93 و با اولین انتخابم در گرایش بازاریابی (Marketing) دانشگاه تهران قبول شدم!

شروع فعالیت حرفه ای حسن باباپور در رشته مارکتینگ

آقای باباپور در نمایشگاهدر رشته ای که عاشقش بودم یعنی بازاریابی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شدم، اما همیشه عقیده داشتم درس و مباحث تئوریک رو باید در عمل پیاده کنم تا بهش مسلط بشم و بیشتر یاد بگیرم، به همین خاطر از همون ترم اول در یک شرکت بازرگانی وارداتی با سمت کارشناس وارد شدم، خوشبختانه تونستم بسیاری از آموخته هام را به صورت صحیح بکار بگیرم و از نتیجه ای که در رشد کسب و کار میدیدم بسیار خوشحال بودم!
در واقع در بازار واقعی با تعریف صحیح و رسمی بازاریابی (Marketing) چندان آشنا نیستند و فعالیت های این حوزه را یا پول دور ریختن میدونن یا صرفا ویزیتوری! پس متقاعد کردن یک کارفرما به انجام علمی فعالیت های مارکتینگ خودش یک هنر محسوب میشود.

خیلی سریع در این تجربه حرفه ای رشد کردم و به مرور سمت سرپرست و در آخر به عنوان مدیر فروش و بازاریابی در این شرکت فعالیت داشتم.
مدت زمانی که در این شرکت مشغول بودم بخاطر سفرهای کاری تقریبا به کل ایران سرکشی کردم و حتی مذاکرات بین المللی که با شرکت مبدا در کشور امارت – دوبی برگزار میشد را خودم به تنهایی سفر میکردم یا در نمایشگاه ها شرکت میکردم.

در این سفرها جدا از بررسی Market share ما در بازار، وضعیت رقبا، نوع نگرش مصرف کنندگان و همینطور نحوه تعامل عاملان فروش با مشتریان را مورد بررسی قرار میدادم و در نهایت راهکارهای مناسب به افراد زیربط ارائه میشد.

ارائه تز ارشد در رشته مدیریت بازاریابی دانشگاه تهران

بعد از اینکه به مدت 2 سال هر شب بعد از کار بر روی پروژه پایان نامه مقطع ارشد فعالیت کردم بالاخره موقع دفاع رسید.

پایان نامه ارشد دانشگاه تهران

موضوع پایان نامه من در مورد: بررسی اثر فعالیت های رسانه های اجتماعی بر ارزش ویژه برند در محصولات لوکس (مطالعه موردی: اینستاگرام)
این پایان نامه طبق نظر داور یکی از بهترین پایان نامه های دانشکده مدیریت دانشگاه تهران هست که از لحاظ محتوایی و تحلیلی میتواند الگویی برای سایر دانشجویان باشد.
از این پایان نامه مقاله ای نیز استخراج شده که شما میتوانید در اکانت رسمی من در Researchgate این مقاله و سایر مقالات را بیابید.

یادمه در همین بازه زمانی که در حال گذراندن مقطع ارشد و نوشتن پایان نامه بودم، همزان در یک شرکت وارداتی برند بین المللی با پوزیشن مدیر مارکتینگ مشغول به صورت فول تایم مشغول به کار بودم، در کنارش مشاوره کسب و کار به بیزنس های هم حوزه میدادم و همینطور به بچه هایی که تصمیم جدی برای قبولی در کنکوز ارشد با رتبه برتر داشتند مشاوره کنکور تخصصی ارشد مدیریت میدادم.
که تو همون سال ها یک بار رتبه 1 و یک بار هم رتبه 4 از تو مشاوره هام دراومد.

شروع فعالیت حرفه ای به عنوان مشاور ارشد بازاریابی

زین پس تجربه فعالیت به عنوان مشاوره پارت تایم یا همکاری تمام وقت در پوزیشن های C-Level در شرکت هایی با حوزه های فعالیت زیر را داشتم، که همیشه سعی میکردم با تلفیقی از دانش علمی (که هرچقدر مطالعه میکنیم باز کمه) و تجربیات عملی که از بطن بازار کسب کردم به رونق کسب و کارها کمک کنم:

  • در حوزه بازرگانی – صادرات و واردات
  • در صنعت چاپ و تبلیغات
  • در حوزه آرایشی، بهداشتی و موارد مربوطه
  • در حوزه خدمات آموزشی به صورت آنلاین و آفلاین
  • در خدمات ثبت شرکت ها و موارد تجاری سازی
  • در محصولات تولید داخلی مخصوصا در حوزه کیف و کفش
  • مشاور فعالیت استارتاپی در وبسایت و شبکه های اجتماعی
  • در محصولات مد، پوشاک و زیبایی (برندهای پریمیوم)

موارد فوق صنابع مختلفی بود که به صورت تیتروار ذکر شد، ممکن است در برخی صنایع با یک با چند شرکت مختلف فعالیت داشته باشم که جزئیات آن در این مطلب نمی گنجد. برای مشاهده کاملتر لیست شرکت های مورد فعالیتم به رزومه لینکدین مراجعه کنید.

دستاوردهای حاصل از مشاوره مارکتینگ:

  • افزایش بیش از 5 برابری درآمد دلاری شرکت بین المللی در حوزه آموزش، طی ماه ژانویه تا آگوست 2020
  • ثبت رکورد فروش برای یک شرکت بازرگانی-وارداتی با قدمت بیش از 10 سال در ایران
  • راه اندازی وبسایت در سن 17 سالگی و ارتقای بازدیدکننده تا روزی 3000 نفر و کسب درآمد از تبلیغات و فروش پکیج آموزشی
  • افزایش وفاداری و کاهش نرخ ریزش مشتریان با ایجاد سیستم باشگاه مشتریان برای یک شرکت تولیدی
  • کاهش نرخ ریزش (Churn Rate) مجموعه آموزشی آنلاین از 30 درصد به زیر 10 درصد طی یکسال
  • برگزاری همایش 1300 نفری در برج میلاد و تکمیل ظرفیت آن در عرض 1 ماه
  • درس گرفتن از شکست در بنیانگذاری 2 استارآپ (شیک رخ و برق چین) – بهترین درس تیم سازی درست بود!
  • مصاحبه با بیش از 600 نفر در سمت های شغلی: کارشناس (فروش، بازاریابی، سوشیال مدیا، پشتیبان) و مدیر (فروش، مارکتینگ، برند)
  • ارتقای اعضای یک مجموعه از 4 نفر به حدود 30 نفر در طی 14ماه و مدیریت کامل این تیم با تدوین انواع KPI
  • کاهش هزینه و جلوگیری از ورشکستگی یک کارخانه با متقاعدسازی مدیرعامل سنتی جهت ورود به فضای آنلاین
  • سفر کاری به 21 استان ایران برای یک شرکت بازرگانی و بررسی وضعیت بازار، رقبا، نمایندگان فروش و اعتبار برند
  • طراحی کمپین آنلاین و رقم زدن فروش یکسال در 2 هفته در مجموعه ای با خدمات آموزشی

دوره ها و مدرک های مرتبط با فعالیت کاری مارکتینگ:

در طی بازه های زمانی مختلف، برای متخصص شدن باید دوره های الزامی حوزه کاری خود را بگذرانیم، مواردی از این قبیل را درج میکنم تا دوستانی که به حوزه کاری مرتبط با من علاقمند هستند نیز از وجود این دوره ها برای تکمیل دانش آگاه شوند.
در زیر فقط مواردی که Certification of Completion را ارائه دادند منتشر میکنم، برای اطلاعات بیشتر به صفحه لینکدین اینجانب مراجعه کنید.

  • بازاریابی محتوا (Content Marketing) – eMarketing Institute
  • گوگل آنالیتیکس پیشرفته (Advanced Google Analytics) – Google
  • توانمندسازی فروش (Sales Enablement) – HubSpot
  • تبلیغات در گوگل ادز – بنری (Google Ads Display Certification) – Google
  • تبلیغات در گوگل ادز – جستجو (Google Ads Search Certification)- Google
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing) – eMarketing Institute
  • ابزارهای سئو – (SEMrush SEO Toolkit Exam) – SEMrush
  • بازاریابی درونگرا – (Inbound Marketing) – HubSpot
  • اصول دیجیتال مارکتینگ – (Fundamentals of digital marketing) – Google – سرتیفیکت آیدی: DLV C39 PY5
  • Programming for Everybody (Getting Started with Python)
  • ارزش پیشنهادی منحصر به فرد (Unique Value Proposition)