قیمت گذاری با اصل تقاضا

عرضه و تقاضا اصلی ترین اساس قیمت گذاری برای هر نوع کالا و خدمتی است.

افزایش قیمت برابر با کاهش تقاضا:

از تقاطع منحنی های عرضه و تقاضا، قیمت کالا (Price) و میزان تقاضای آن (Quantity) مشخص میشود.
اصل ساده اقتصادی میگوید با کاهش قیمت میزان تقاضا افزایش می یابد. بلعکس با افزایش قیمت میزان تقاضا کاهش می یابد.
البته این اصل اساسی در بسیاری از موارد ممکن است نقض شود، به طور مثال در کالاهای لوکس!
یا در زمانی که از لحاظ روانی توقع افزایش قیمت داشته باشیم، یعنی برحسب شایعه یا واقعیت خبر رسیده که قیمت فلان محصول افزایش خواهد یافت، با این پیش فرض افراد زیادی برای خرید آن هجوم آورده و حتی با اینکه هر روز قیمت آن بالا میرود اما باز هم میزان تقاضا رو به افزایش است.
با توجه به اینکه خودم در مقطع کارشناسی در رشته اقتصاد بازرگانی تحصیل کردم، با جنبه های مختلف قیمت گذاری و انتظارات افزایشی یا کاهشی آشنا هستم.
اما بسط دادن این قضیه میتواند بسیار کارشناسانه و خارج از این مطلب باشد.

اصول قیمت گذاری در کالاها چیست؟

در صورتی که با مباحث ابتدایی قیمت گذاری، اقتصاد کلان و رفتار مشتری بر حسب نوع خدمت یا محصول آشنا نیستید حتما دانش خود را افزایش دهید یا از مشاوره های بازاریابی استفاده کنید.
در ویدئوی فوق ملاحظه میکنید که تقاضای کالاهای باارزش و اساسی حتی با افزایش قیمت چندان کاهش نمی یابد.
ما میتوانیم از این موضوع ساده درس بگیریم که کالا یا خدمت تولیدی ما باید انقدر باارزش باشد که حتی اگر قیمت آن بواسطه افزایش قیمت دلار، رشد داشت، نتواند تاثیر زیادی بر میزان کاهش تقاضا بگذارد.
به قول معروف استاد Marketology دانشگاه تهرانم که میگفت آقای باباپور محصول سازمان شما باید مزیت رقابتی پایدار (Sustainable competitive advantage) داشته باشد.
یعنی تحت هر شرایط با وجود تلاطم محیطی همچنان مزیت و ارزشمندی خود را حفظ کند تا در بازار باقی بماند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *