چرا نمیتوانم از اینستاگرام بفروشم؟ 5 دلیل عمده با مثال

چگونه در اینستاگرام بفروشیم؟

این روزها رقابت در شبکه اجتماعی اینستاگرام بسیار بالاست و تقریبا همه تمایل دارند به نوعی چیزی در اینستاگرام بفروشند! البته در جریان هستم هنوز کسب و کارهایی صفحه اینستاگرام خود را راه‌اندازی نکردند یا کلا فضای آنلاین را جدی نگرفته‌اند، خوشبختانه یا متاسفانه ویروس کرونا تلنگری برای همه کسب و کارها بود تا توصیه‌های مشاوران کسب و کار را در زمینه حضور در فضای آنلاین را بیشتر جدی بگیرند.

در حال حاضر اگر شما تصمیم جدی گرفتید که در فضای آنلاین و همینطور اینستاگرام حضور داشته باشید به شما تبریک میگم. در حال حاضر یکی از بهترین راه‌های موجود برای تبلیغات، مارکتینگ و فروش آنلاین برای همه کسب و کارها در سراسر جهان اینستاگرام است.

اما اگر شما مدت زمانی هست که در این فضا فعالیت دارید، به طور مستمر فعالیت داشتید و تلاش کردید اما نرخ بازگشت خوبی نداشتید و به اهداف فروش خودتون نرسیدید به نکات زیر توجه کنید امیدواریم برای شما مفید واقع شود:

1- محتوایی که در اینستاگرام تولید میکنید قابل‌فروش نیست!

پست ها و محتواهای عالی باید مخاطب را درگیر کند و حتی به وجد بیارد! و با فرض اینکه شما موفق به این عمل شدید اما آیا در نهایت کال تو اکشن (CTA) دارید؟

دقت داشته باشید با اینکه محتوای اینستاگرام بهترین فضا برای تعامل و در مدرن مارکتینگ هست، اما آیا مشتریان شما به صورت مستقیم به سمت انجام یک عمل سوق داده میشوند؟!

دقت داشته باشید که کال تو اکش یا CTA یعنی من فروشنده به صورت مستقیم، منطقی و شفاف مخاطب رو به سمتی هدایت کنم و از مخاطبم درخواست به انجام کاری کنم. اگر این اقدام آخر صورت نگیرد شما فروش را از دست دادید! برای بهبود این عمل از قابلیت های موجود اینستاگرام از جمله استوری میتوان استفاده کرد که در مقاله ای جداگانه به آن میپردازیم.

در زیر چند نمونه Call To Action را مثال میزنیم که بهتر متوجه شوید:

مثال اول: فالوور خود را Tease کنید! یعنی قبل از اینکه خدمتی، محصولی یا هر چیزی را معرفی کنید ابتدا به طور خلاصه بخش کوچکی از آن را معرفی کنید تا مخاطب شما کنجکاو و علاقمند شود! به طور مثال شما پیچ آموزش آشپزی انواع و غذا و کیک را دارید، فردا آموزش یک نوع غذای خاص جنوبی دارید، امروز میتوانید با انتشار تصویر و کپشنی از توضیحات و مواد اولیه از آموزش فردا از فالوورها بخواهید اسم غذا را حدس بزنند و یا اینکه افرادی که اصالتا جنوبی هستند را تگ کنند.

مثال دوم: شما تورلیدر هستید و پیج اینستاگرام دارید، در حال حاضر بخاطر کرونا اوضاع سفر کمرنگ شده، برای اینکه فالوورها را دعوت به یک اقدامی کنید میتوانید در یک پست ازشون بخواهید که بعد از کرونا دوست دارند به کجا سفر کنند و به همراه چه کسی؟ ازشون بخواهید که همراه خودشون رو زیر پست تگ کنند.

مثال سوم: از مخاطب به طور مستقیم درخواست کنید! از عباراتی مانند:

  • همین حالا در سبد خرید خود قرار دهید.
  • عضو شوید تا آموزش رایگان ببینید.
  • لینک بالا کلیک کنید و ثبت نام کنید.
  • در دایرکت پیام دهید.
  • به نظر شما برای تصویر زیر در کپشن چه عبارتی میتوان اضافه کرد؟

 

 

2- به اندازه کافی در اینستاگرام خلاق نیستید!

احتمالا تا حالا شنیدید که میگن یک تصویر به اندازه هزاران کلمه ارزش دارد! اما این جمله در مورد اینستاگرام دیگر کاربرد ندارد! چون در این پلتفرم همه چیز در تصویر و ویژال خلاصه میشود و چیزی غیر از این نیست! پس صرفا استمرار در انتشار تصویر و پست کارساز نخواهد بود.

اینکه چه چیزی منتشر میکنید تعیین کننده این است که به مخاطب بفروشید یا اینکه مخاطب شما را اسکرول کند!

پس هر وقت در حال برنامه‌ریزی برای انتشار یک پست ویژوال هستید به این فکر کنید که چطور میتوانید از دیگران متمایز باشید. یکی از راهکارها این است که برندهای بزرگ و مطرح را دنبال کنید و همزمان ترفندهایی که آنها بکار میبرند را برای خودتان شخصی‌سازی کنید.

البته اشتباه نکنید منظور ما از اینکه پست‌های خلاقانه منتشر کنید این نیست که لزوما شما یک طراح گرافیک باشید یا چنین شخصی را استخدام کنید! البته هم خلاق باشید و هم طراح مزیت محسوب میشود اما الزام نیست. در دنیای امروز هرکسی به طور بالقوه یک تولیدکننده محتواست و شما کافیست یادبگیرید که چطور متناسب با پیج خودتون حرکت کنید و از بسیاری از ابزارها و اپلیکیشن‌های آماده استفاده کنید. به طور مثال میتوانید از ابزار رایگان اینستاسایز استفاده کنید.

3- مخاطب درست را هدف قرار ندادید!

انگلیسی زبان‌ها در حوزه مارکتینک یک جمله دارند که میگه:

Nailing your target audience is half the battle

منظور از این جمله این است که اگر شما مخاطب هدف را درست تشخیص دهید نیمی از راه را رفتید، و مابقی هم آسان و با تلاش کمتری قابل دستیابی است.

بنابراین قبل از اینکه شما در تولید محتوا سرمایه‌گذاری کنید بررسی کنید و مطمئن شوید که در حال حاضر افراد درستی را مورد هدف قرار دادید؟! آیا شما در حال غرق شدن در صنعتی هستید که با افرادی عینا شبیه خودتون اشباع شده؟!

به مشتریان فعلی خودتون گوش بدید، اعتماد آنان را جلب کنید، آنها میتوانند به شما کمک کنند چطور افراد دیگری شبیه خودشان را به کسب و کار خودتون جذب کنید و فروش بیشتری را رقم بزنید.

4- با مخاطبان و فالوورهای خودتان تعامل ندارید.

یادتون نره اینجا اینستاگرامه! شما میتونید با مخاطبین خودتون در این فضا صمیمی تر تعامل داشته باشید و حتما جواب سوالات آنها در کامنت و دایرکت را بدهید.

شاید برای شما جالب باشد، اما از فالوورهای خود بخواهید به شما بگویند چه محتوایی میخواهند؟ از آنها بپرسید که در چه موردی دوست دارید با شما صحبت کنیم؟ این روش یکی از بهترین راهکارهای تولید محتواست (User Generated Content). با این روش فعالیت فالوورهای شما به یک شکل از شما تقدیر خواهند کرد (لایک، کامنت، معرفی به دیگران) و شما در واقع به آنها کمک میکنید که به برند شما وفادار شوند.

شما حتی میتوانید محتوایی از طرف مخاطبین خود را پست کنید و آنان را در پست تگ کنید، البته حتما قبل از انتشار پست از آنها اجازه بگیرید.

5- پیج اینستاگرام شما مثل کاتالوگ، حس اجبار در مخاطب ایجاد میکند.

همیشه به یاد داشته باشید که اینستاگرام یک رسانه اجتماعی است و عمده مردم در این پلتفرم بدنبال ایجاد ارتباط اجتماعی و رابطه صمیمانه و شاید سرگرم کننده با دیگر افراد هستند و در این بین به سراغ برندها، محصولات و شرکت ها نیز میروند، پس اگر محاطب احساس کند محتوای شما به هر طریقی سعی در اجبار یا تحمیل چیزی هست، او از پیج شما فرار میکند!

شاکله محتوای شما باید چیز مفیدی را به مخاطب اهدا کند، در واقعی باید خاصیت داشته باشیم اما نوع خاصیت در اینجا متفاوت است. بقول ما ماکترها باید محتوای ما user-generated باشد. یعنی پست ها بیشتر محتوا محور باشد تا اینکه کاتالوگ محور!

حتی اگر حوزه فعالیت شما به شکلی است که نمیتوانید چندان محتوای باخاصیت یا آموزشی به ما مخاطب ارائه دهید، حداقل محصولات خود را به شکل خلاقانه و جذاب معرفی کنید، به طور مثال در تصویر زیر برند MORPHE به ترتیب به صورت خلاقانه محصول خود را معرفی میکند، در مورد تنوع رنگ اشاره میکند، راهنمای برای خرید میکند و در آخر برای حفظ حالت تعامل در اینستاگرام از کاربران رنگ سایه مورد علاقه آنها را میپرسد!

 

به همین شکل در هر پستی که منتشر میکند نهایت حوصله، دقت و جذابیت را چاشنی کار قرار میدهد، در آخر به این میرسد که تا این لحظه که در حال نوشتن این مقاله هستم حدود 10.7 میلیون فالوور دارد!

دقت داشته باشید از این قبیل پیج های اینستاگرام که خیلی خوب فعالیت میکنند و فروش خوبی رقم میزنند بسیار زیاد هست، و شما میتوانید الگو برداری کنید، اگر مورد بهتری هم شما میشناسید ممنون میشم با ما باشتراک گذارید.

 

جمع بندی:

به طور کلی سوشیال استراتژی مناسب دو اصل را بیان میکند:

  • ابتدا افراد را متقاعد کنید که برای اولین بار محصول، خدمت یا برند را تست کنند (با تخفیف، ارسال رایگان، پروموشن و…)
  • بعد از جلب رضایت آنها را تشویق کنید تا برند شما را با دیگران باشتراک گذارند.

برای بکارگیری همین دو اصل به ظاهر ساده باید ابزارهای و تکنیک های درست را در مکان و زمان درست بکار بگیرید تا بتوانید در مسیر فروش اینستاگرامی به خوبی عمل کنید. در هر قدم و هر پستی که منتشر میکنید باید حساب شده باشد، دقیقا مثل چیدن مهره های شطرنج تا در نهایت به یک اقدام مناسب منجر شود، لذا با فکر عمل کنید تا در نهایت باجبار به فکر فرو نروید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *