برای دوره آموزشی آنلاین چطور قیمت گذاری کنم؟
هر کسی که اولین بار یک دوره آموزشی را آماده فروش میکند، جدا از تمام دغدغه های مارکتینگ، سوال سختی که با آن روبه رو است، قیمت گذاری دوره آنلاین (online courses) است.
انتخاب یک قیمت مناسب که هم برای شما به صرفه باشد و هم متناسب با نوع مخاطب شما، براحتی قابل خرید باشد، بدون داشتن استراتژی قیمت گذاری و درک صحیح از اصل منحنی تقاضا در قیمت گذاری عملا امکان پذیر نیست.
قیمتی که شما برای دوره آموزشی خود انتخاب میکنید تاثیر کاملا مستقیمی بر تمامی جنبه های کسب و کار شما خواهد گذاشت؛ نوع مشتریانی که شما جذب میکنید، میزان و نحوه فعالیت های مارکتینگ شما، میزان حمایت و خدمات پس از فروشی که به مشتریان یا دانشجویان خود میدهید، و از همه مهتر میزان سودی که از دوره های آموزشی آنلاین خود دریافت میکنید.
پس با این تفاسیر مطالعه دقیق این مقاله بسیار برای شما حیاتی خواهد بود:
فهرست عناوین
استراتژی قیمت گذاری پایین (Low Cost):
اگر بتازگی میخواهید یک دوره ای را به صورت آنلاین بفروشید حتما حداقل یک بار به ذهنتان رسیده که قیمت بسیار پایین بگذارید و تعداد بالا بفروشید!
در واقع بسیاری از افراد همانند شما همین طرز فکر را دارند و بدون اغراق در برابر وسوسه درج قیمت پایین مقابله میکنند؛ باورتون میشه؟
افراد به چند دلیل درست یا نادرست وسوسه میشوند تا دوره آنلاین خود را به قیمت پایین عرضه کنند:
- تصور میکنند چون دوره به صورت آنلاین و غیرحضوری است حتما باید بسیار پایین تر از دوره های حضوری باشد!
- با خودشان تحلیل میکنند که اطلاعات این دوره احتمالا کم و بیش به صورت رایگان در اینترنت میشه پیدا کرد!
- ترس از اینکه نتوانند مخاطب را متقاعد کنند که ارزش واقعی این دوره این مبلغ هست! یا شاید هم خودشان به ارزش دوره باور ندارند.
در ادامه نکته سومی که در بالا اشاره کردم، به طور اتفاقی همین امروز به یک پست بسیار عجیب در پروفایل لینکدین خودم برخوردم.
تصویر زیر نمونه بارز تلفیقی از عدم باور به از ارزش محصول تولیدی خود، قیمت گذاری اشتباه، ترویج اشتباه و درماندگی در فروش است!
به شما قول میدم حتی یک نفر هم مجاب به پرداخت همین مبلغ بسیار پایین برای دریافت دوره نیست!
در مورد نکته دوم که برخی از تولیدکنندگان دوره آموزشی این تصور اشتباه را دارند که چون برخی از محتوای آموزشی آنها در اینترنت به صورت رایگان یافت میشود، پس باید قیمت دوره خود را به شدت کم کنیم!
این تفکر کاملا اشتباه است.
حتی اگر مشتری بتواند تمام محتوای آموزشی شما را جسته و گریخته از اینترنت پیدا کند، باید ساعت ها زمان صرف گردآوری و صحت سنجی آنها کند!
همین توییت زیر میتواند پاسخی به این تصور اشتباه باشد.
استدلال دیگری که افراد برای پایین گذاشتن قیمت دوره دارند این است که، چون دوره غیرحضوری است پس باید قیمت حتما پایین تر باشد! این استدلال نیز لزوما صحیح نیست!
اول اینکه محتوای دوره شما احتمالا بدین شکل است که اصلا نیاز به ارائه حضوری نیست! و قیمت گذاری شما نیز بر حسب محتوا و کیفیت دوره است نه برحسب حضور یا عدم حضور!
دوم اینکه بعد از کرونا آمادگی و رغبت مخاطبین یا مشتریان برای شرکت در دوره های غیرحضوری به مراتب درحال افزایش است و چه بسا بسیاری از افراد دوره های غیرحضوری را ترجیح میدهند و از این مدل آموزشی نتیجه هم میگیرند. پس در ادامه حتی پس از کرونا نیز به این روال ادامه خواهند داد.
سوم اینکه اگر ملاحظه کردید برخی از مخاطبین شما هنوز گوشه چشمی به دوره حضوری دارند شما به یک تخفیف جزئی و مقایسه قیمت و مزیت های دوره آموزشی آنلاین و آفلاین میتوانید نظر آنها را تغییر دهید. دقت داشته باشید مبلغ تخفیف به استراتژی قیمت گذاری شما بستگی دارد و برای شرکتها و دوره های مختلف متفاوت است.
به 3 دلیل دوره آموزشی خود را با قیمت پایین نفروشید:
دلیل اول: بودجه بازاریابی خودتان را محدود میکنید!
وقتی شما دوره های آموزشی آنلاین خود را با قیمت پایین میفروشید، در فعالیت های پروموشن و بودجه بازاریابی خود نیز بسیار ضعیف و خصیص عمل خواهیدکرد!
آیا شما مبلغ چشمگیر، زمان، انرژی و منابع انسانی با کیفیتی را در فعالیت های بازاریابی دوره آموزشی سرمایه گذاری میکنید که سود شما از آن دوره فقط چند ده هزار تومان باشد؟! احتمالا خیر!
این تفکر اشتباه را کنار بگذارید که افراد خدمات شما را چون قیمت پایین ترینی دارد خریداری میکنند! شما سایت تخفیف با قیمت پایین نیستید، بلکه یک دوره پرمحتوا و با کیفیت تولید کردید که ارزش بالایی دارد.
مشتریان اول از هر چیز بدنبال این هستند که بدانند دقیقا محتوای دوره شما شامل چه مواردی هست و چطور به آنها کمک میکند، قاعدتا قیمت پایین چنین پیامی را منتقل نمیکند!
در نتیجه شما با قیمت پایین، سود کمی بدست میاورید و به سراغ سرمایه گذاری مجدد برای این دوره نخواهید رفت و تبلیغات با کیفیتی نیز برای معرفی خدمت خود نخواهید کرد. و این چرخه مجدد تکرار خواهد شد.
دلیل دوم: ارزش ادراک شده مشتری را کاهش میدهید!
این ضرب المثل که یادتون نرفته: هرچی پول بدی آش میخوری!
جمله فوق صرفا یک ضرب المثل ساده مخصوص ما ایرنی ها نیست بلکه خارجی ها هم میگن: You get what you pay for
بسیاری از خریداران هم این مفهوم را باور دارند، بدین معنی که اگر شما دوره آموزشی را به قیمت پایین بفروشید به طور خودکار ارزش محصول خود را پایین آوردید و به تب مشتری ارزشی که از محصول شما درک میکند نیز پایین است.
اگر قیمت پایین است پس کیفیت محصول نیز پایین است! قبول دارید که بسیاری از افراد جامعه این جمله را باور دارند؟ حتی شمایی که منتقد این جمله هستی در گوشه ذهنت گاهی اوقات کیفیت محصول را با قیمت آن قضاوت میکنید;)
ارزش ادراک شده مشتری (perceived value) از دوره آنلاین شما اگر مثبت و با کیفیت بالا باشد میتواند تاثیر بسیار زیادی بر افزایش فروش شما داشته باشد، اما درج قیمت پایین یا تخفیف های بی منطق میتواند به این درک مشتری آسیب بزند. به همین سادگی!
دلیل سوم: رقابت بر سر قیمت یک ضرر چندجانبه است!
اصلا اهمیتی دارد شما چه قیمتی بر روی دوره آموزشی آنلاین خود میذارید! چون همیشه یک نفر دیگه میتونه پیدا بشه که قیمت پایین تری از شما ارائه دهد. نمونه عینی را در تصویر ابتدای مقاله دیدید که دوره آموزشی را با قیمت 20 هزار تومان به فروش گذاشت!
با این مدل قیمت گذاری نه تنها شما چیزی نمیفروشید آن رقیب هم که وارد جنگ قیمت با شما شده نیز متضرر خواهد شد! چون با توجه به دلیل دومی که ذکر کردیم مشتری نسبت به محصول هر دوی شما ارزش ادارک شده پایینی دارد.
داستان جنگ قیمت یا رقابت قیمتی در همه جای جهان و در همه خدمات و محصولات وجود دارد، و با اصطلاح معروف (race to the bottom) شناخته میشود. مثلا میگویند او ابتدا race to the bottom را شروع کرده است! یعنی او ابتدا جنگ قیمتی را شروع کرده است.
موضوع قیمت گذاری پایین از آنجا شروع میشود که قبل از عرضه محصول، خدمت یا دوره آموزشی مان به سراغ رقبایی که در این حوزه مرتبط فعالیت دارند میرویم و تحقیق میکنیم که آنها چه قیمتی را برای سرویس خود درج کردند، احتمالا هم میدانیم که آنها سرویس و پیشنهاد بهتری به مشتریان خود میدهند.
ما هم بجای اینکه وجه تمایزی ایجاد کنیم، کیفیت را بهتر کنیم یا نیاز کشف نشده را کشف کنیم! تنها وجه تمایزی که ایجاد میکنیم این است که قیمت پایین تری ارائه میدهیم تا شاید مشتریان آن رقیب را شکار کنیم!
حتی به فرض اینکه شما آن مشتریان را شکار کنید، این جمله را همیشه از حسن باباپور به یادگار داشته باشید: مشتری که که بخاطر قیمت کمی پایین تر شما به سمت شما بیاید، با قیمت کمی پایین تر فروشنده دیگر نیز شما را ترک خواهد کرد! این مخاطب هیچوقت مشتری خوبی برای شما نخواهد بود، در این بازار سراسر رقابتی بدنبال مشتری وفادار باشید. یا کاری کنید که آنها وفادار شوند.
تمام انرژی و فعالیت های مارکتینگ خود را صرف شناسایی و متقاعد سازی مشتریانی کنید که به ارزش محصول شما احترام میگذارند و زمانی که محصولی مشابه با قیمت پایین یافتند، درخواست ریفاند نمیدهند!
حالت ایده آل این است که شما بتوانید دوره خود را از دیدگاه مشتری به عنوان یک دوره آموزشی با کیفیت بالا (premium) و قیمت متناسب معرفی کنید، به شرطی اشتباهات فوق را مرتکب نشوید.
چه زمانی میتوانیم دوره را با قیمت پایین بفروشیم؟
در چند حالت زیر شما مجاز هستید که با استراتژی Low Cost، دوره خود را در قیمت پایین بفروشید:
-
بازه قبل از لانچ رسمی محصول یا سرویس
این تکنیک را اگر درست اجرا کنید، بی نظیره!
اگر بخواهم از تجربه شخصی خودم در این مورد عرض کنم، ما در حال تولید یک دوره آموزشی جدید در یک بازار جدید بودیم که حدودا 2 ماه بعد آماده عرضه میشد، اما ما عملا قبل از لانچ رسمی تعداد بسیاری پیش فروش کردیم! صرفا با این تکنیک که این دوره تا تاریخ فلان آماده بهره برداری شما عزیزان خواهد بود و قیمت اصلی آن 9 میلیون تومان است.
افرادی که تا قبل از این تاریخ فقط 3 میلیون پرداخت کنند، میتوانند دوره را با نصف قیمت یعنی 4 میلیون و پانصد هزار تومان خریداری کنند.
در واقع با همین تکنیک ساده و اجرای مناسب ما 2 ماه قبل از لانچ رسمی دوره آموزشی مان بیش از 100 نفر ثبت نامی داشتیم که نفری 3 میلیون پرداخت کرده بودند و در روز ارائه رسمی نیز مابقی 1 میلیون و 500 هزار را پرداخت کردند تا به دوره دسترسی داشته باشند!
از توضیحات بیشتر در مورد نحوه اجرای آن و چگونگی حفظ رضایت مشتریان در این مطلب معذورم!
بسیاری از شرکت های حرفه ای نیز برای دوره های آموزشی خود بدین شکل عمل میکنند که قبل از لانچ رسمی، سرویس را پیش فروش کرده و کم کم محتوای دوره را در اختیار مخاطبین قرار میدهند و حتی قبل از لانچ رسمی از مشتریان فیدبک میگیرند و در روز موعود دوره را هم با کیفیت بهتر و هم با قیمت بالاتری لانچ میکنند.
-
اعلام ددلاین و ایجاد حس ترس افزایش قیمت بزودی
وقتی شما برای مشتریان یک تاریخ مشخصی را به عنوان ددلاین اعلام میکنید در واقع افراد را ترغیب میکنید که همین حالا از شما خرید را انجام دهند.
ددلاین، حس اضطراری بودن را در مخاطب ایجاد میکند.
اگر قصد دارید که لانچ بزرگی به راه بیاندازید، یا یک وبینار آموزشی برگزار کنید، به عموم برای یک بازه زمانی محدود پیشنهاد تخفیف بدید، در این روش شما قبل از ددلاین مشخص شده قیمت خود را کاهش میدهید تا میزان بیشتری بفروشید.
نکته مهم: دقت داشته باشید این کاهش قیمت باید بسیار ظریف، حساب شده و اندک باشد. اگر شما قیمت را به یکباره بسیار کم کنید با ریسک کاهش ارزش ادراک شده توسط مشتری روبه رو میشوید.
مجدد تاکید میکنم تمام مواردی که خدمت شما ارائه میشود، دارای نکات بسیار حساسی در اجرا میباشد که لازمه ای اثربخشی آن درک درست شما از تعریف صحیح مارکتینگ، بازاریابی و فروش، استراتژی قیمت گذاری و تجربه کافی در راه اندازی این کمپین ها میباشد.
حتی در واقع در اینجا روشی بهتر بجای کاهش قیمت این است که شما اعلام کنید افرادی که تا تاریخ مشخص شده ثبت نام کنند، یک هدیه، آفر یا بونس اضافه تر به نسبت افرادی که بعد از ددلاین ثبت نام کنند دریافت خواهند کرد.
این هدیه اضافه میتواند یک سرویس یا محصول مرتبط با دوره اصلی باشد، یا یک هدیه به صورت کتاب آموزشی در حوزه فعالیت شما باشد. یا حتی ایجاد فرصت تماس یک به یک با مدرس دوره باشد.
مدل ارائه هدیه بدون کاهش قیمت چند مزیت دارد:
- ریسک کاهش ارزش ادراک شده توسط مشتری را نخواهد داشت.
- همان میزان چه بسا بیشتر از حالت تخفیف دار میفروشید و چون تخفیف ندادید سود بیشتری کسب میکنید.
- محصولات و خدمات مرتبط دیگری که از قبل تولید کرده بودید را در معرض نمایش مخاطبین قرار خواهید داد.
چه زمانی یک دوره را، رایگان هدیه دهیم؟!
تعجب کردید؟! قطعا کسی دوره ای را با هزار زحمت تولید نمیکند که به صورت رایگان به عموم هدیه دهد، اما از طرفی هم درآمدزایی تنها دلیل تولید یک دوره یا کورس آموزشی نیست!
در زیر چند مثال می آوریم که ارائه دوره به صورت رایگان یا هدیه، برای شما و دانشجویان دوره میتواند مفید باشد:
-
وقتی هدف ایجاد لید (Lead Generation) باشد.
احتمالا بسیاری از موسسات آموزشی داخلی و خارجی را دیدید که دوره آموزشی کوتاهی را ایجاد میکنند تا صرفا از آن طریق لید (مخاطبی که میتواند تبدیل به مشتری شود) جمع آوری کنند.
این روش بسیار مرسوم و همینطور بسیار مفید است از آنجا که شما افرادی که واقعا مخاطب هدف شما هستند را جذب میکنند و با ارائه بخشی از محتوای آموزشی خود یا یک دوره آموزشی کوتاه اما مرتبط، میزان کیفیت دوره خود را به آنها نشان میدهید و اعتماد جلب میکنید.
به طور مثال شما یک دوره آموزشی جامع و کامل از تبلیغات در گوگل (Google Ads) دارید و با فعالیت های مارکتینگ مخاطب را به ابتدای قیف بازاریابی این دوره رسانده اید اما مخاطب هنوز نه به جامعیت دوره اطمینان دارد و نه به کیفیت تدریس شما! اینجا میتوانید به طور مثال در مورد گام های ابتدایی شروع تبلیغ در گوگل ادز، انواع تبلیغاتی که میتوان با گوگل ادز رفت و نحوه لینک کردن پلتفرم های گوگل ادز با یکدیگر آموزش رایگان ارائه داد.
زمانی که مخاطب آموزش رایگان شما را مفید ببیند به صورت طبیعی تمایل دارد برای مطالب باارزش دیگر شما هزینه پرداخت کند، یا اینکه شما میتوانید در همان محتوای رایگان لید را به سمت دوره های پولی و مطالب تکمیلی هدایت کنید.
-
وقتی هدف اطلاع رسانی در مورد ویژگی های سرویس باشد.
شما از قبل محصول، یا سرویسی را تولید کردید! حالا آموزش های رایگان و مفیدی را تولید میکنید که برای عملی کردن آموزش شما مخاطب باید از محصول شما استفاده کند.
یعنی زمانی میتواند محصول شما را به صورت کاربردی پیاده سازی کند که از محصول یا سرویس شما استفاده کند.
به طور مثال: سایت Moz در بخش آکادمی دوره های آموزشی مختلف در حوزه سئو دارد، گهگاهی به بهانه های مختلف ممکن است دسترسی رایگان به این دوره ها دهد، مثلا آخرین بار در ابتدای فراگیری کرونا دسترسی به دوره های keyword research ، seo fundamental ، site audit و برخی دوره های دیگر را آزاد گذاشته بود.
من خودم در همان زمان به چند تا از دورهای مفیدش دسترسی رایگان پیدا کردم، شما کاملا در آموزش های این سایت متوجه خواهید شد بعد از بیان مطالب تئوریک وقتی در عمل بخواهید مثلا در حوزه تحقیق کلمات کلیدی کار کنید باید نسخه پولی آن را تهیه کنید.
یا مثال ساده تر و ملموس تر آموزش آشپزی که در تلویزیون مشاهده میکنید که برای تهیه غذا به شما پیشنهاد میکند حتما از این ماده غذایی یا این ادویه با این برند استفاده کنید.
در این روش شما هم مخاطبین را با جزئیات و کاربردهای سرویس خود آشنا میکنید، مثل خودم که با ابزارهای Moz بیشتر آشنا شدم، و هم اینکه از پیش مخاطب را آماده کردید که با کارکرد صحیح محصول، سرویس یا پلتفرم شما آشنا شود.
نحوه قیمت گذاری صحیح برای دوره های آنلاین:
تا حالا کلی در مورد بایدها و نباید قیمت گذاری دوره ها صحبت کردیم، حالا نوبت آن است که با ذکر موارد بگوییم دقیقا در قیمت گذاری یک دوره آموزشی آنلاین باید به چه مواردی توجه کرد.
اگر تمایل دارید که دوره را با استراتژی قیمت پایین لانچ کنید در بالا اشاره کردم که به 2 صورت این امر جایز است، و حالا اگر تمایل دارید مشتری دوره شما را متناسب با ارزش واقعی آن درک کند و دوره را با قیمت پریمیوم و یا برحسب کیفیت واقعی در بازار عرضه کنید به نکات زیر دقت کنید:
✔ برحسب مدت زمان دوره قیمت گذاری نکنید.
اگر دوره حال حاضر شما از دوره قبلی 5 ساعت بیشتر است، به هیچ عنوان مبنای درستی نیست که قیمت آن نیز بیشتر باشد.
یا بلعکس، اگر طول مدت دوره شما از دوره رقیب چند ساعت فیلم آموزشی کمتری داشت، دلیل نمیشود که شما قیمت دوره خود را پایین تر از رقیب قرار دهید.
تصور اشتباه دیگری که وجود دارد این است که برای اینکه بتوانیم برای دوره قیمت بالایی درج کنیم لزوما باید مدت زمان و طول دوره آموزشی ما نیز طولانی باشد! این تصور غلط در برخی از خریداران دوره هم رسوخ کرده که قیمت پرداختی خود را با مدت زمان طول دوره میسنجند!
طول دوره شما نباید به عنوان یک عامل تعیین کننده در قیمت گذاری دوره شما باشد.
دوره آموزشی آنلاین را بر حسب ارزش محتوایی آن قیمت گذاری کنید، نه طول محتوایی دوره!
قاعدتا اگر میتوانید دوره آموزش اصول بازاریابی دیجیتال را در 12 ساعت تهیه و تدریس کنید به شکلی که مشتری هم از آن دوره به نتیجه برسد اصلا لزومی ندارد که مدت زمان دوره را با محتوای اضافی و غیرکاربردی به 20 ساعت افزایش دهید، فقط به این دلیل که قیمت بالاتری روی آن گذارید.
اتفاقا پیشنهاد میکنیم موارد اضافی را حذف کنید و محتوا را در مدت زمان کمتر با اثربخشی بالاتری تدریس کنید و بر حسب ارزش محتوایی قیمت گذاری کنید.
البته این نکته را هم اضافه کنیم تا از اون ور بوم نیفتید! ما یک میزان محتوا و طول محتوای نرمالی هم به نسبت مبلغ دوره داریم، یعنی مشتریان یا دانشجویان به طور معمول بر حسب پولی که میپردازند انتظار یک مقدار محتوای مشخصی نیز دارند.
به طور مثال این طور هم نباشد که دوره آموزشی با مبلغ فرضا 4 میلیون تومان، فقط 30 دقیقه محتوای آموزشی داشته باشد، چون قطعا خارج از انتظار مشتری است و باید منتظر درخواست بازگشت وجه باشید!
✔ به میزان رقابت در بازار نگاه کنید.
برخی از مشاوران قیمت گذاری به تولیدکننده توصیه میکنند که به قیمت های مختلف رقبا نگاه کنید و سپس یک قیمت میانه را انتخاب کنید! این توصیه خوبی نیست!
شما در ابتدا باید ببینید که محتوای آموزشی شما چه دستاوردی برای دانشجویان شما به بار میاورد، و این دستاورد چقدر ارزش دارد!
دستاوردی که شما قرار است برای مخاطب رقم بزنید به مجموعه ای از عوامل بستگی دارد: کیفیت و ارزش محتوایی دوره شما، میزان خدمات در حین دوره و پس از آن، پاسخگویی به سوالات و رفع اشکال دانشجویان و مواردی از این قبیل. سپس بر حسب این دستاورد قیمت دوره خود را تعیین کنید.
برای قیمت گذاری دوره آموزشی خود نباید صرفا به قیمت رقبا نگاه کنید و برحسب آن کپی برداری کنید.
راهکار پیشنهادی حسن باباپور: در تحقیقاتی که از رقبا انجام میدهید، یکی از کارهای اصولی این است که دوره یک یا چندتا از رقبا که عناوین دوره آنها به شما نزدیک است را خریداری کنید. دقیقا هم از نگاه مشتری و هم از نگاه یک تولیدکننده به محتوای آموزشی رقیب نگاه کنید و برحسب آن هم تصمیمات بهتری در قیمت گذاری خواهید داشت و هم اینکه میتوانید محتوای آموزشی خود را ارتقا دهید.
اگر بتوانید خروجی که به مشتریان در پایان دوره ارائه میدهید به صورت کمی یا قابل اندازه گیری ملموس سازی کنید، هم برای شما در قیمت گذاری و هم برای مشتری جهت پرداخت قابل پذیرش خواهد بود.
دقت داشته باشید تمام نکاتی که تا به اینجا مطالعه کردید شخصا تجربه کردم و مورد آزمون قرار دادم 😉
✔ قیمت های مختلف را تست کنید!
این مورد در واقع کار زمانبری است اما روش بسیار عالی برای رسیدن به یک قیمت بهینه میباشد. شما قیمت های مختلفی را در بازه های زمانی مختلف تست میکنید و شاخص KPI خود را بر حسب میزان تاثیر بر فروش و رضایت خریدار مورد ارزیابی قرار میدهید.
اگر میخواهید قیمت های مختلف را تست کنید در انجام این تکنیک باید دقت کنید، بدین صورت که ابتدا با قیمت پایین (نه خیلی پایین) شروع میکنید و سپس به تدریج قیمت دوره را افزایش دهید. قیمت ها را تا جایی افزایش دهید تا مقدار فروش با مقاومت روبه رو شود و وقتی فهمیدید که افزایش بیشتر قیمت ممکن موجب کاهش میزان فروش شود همانجا دست نگه دارید به قیمت بهینه رسیدید. این قیمت در واقع قیمتی است که بازار توان و تمایل پرداخت آن را دارد.
✔ به میزان اعتبار و شهرت خود در بازار نگاه کنید.
تا بحال چه میزان شهرت، اعتبار و برندسازی برای خود ایجاد کردید؟ در بازار هدف شما آیا نام مدرس دوره یا نام سازمان شما قابل تمییز و معروف است؟ آیا سالهای سال بر روی اعبتار دوره آموزشی خود و رشد میزان مخاطبین تمرکز داشتید؟ مدرس دوره شهرت جهانی دارد یا کتاب های قابل فروشی تالیف یا ترجمه کرده است؟ تا بحال در چه تعداد کنفرانس و همایش علمی مرتبط با صنعت خودتان سخنرانی داشته است؟ آیا مدرک ها و دوره های علمی معتبر مرتبط با سازمان خود را گذرانده اید؟ از دانشجویان قبلی چه میزان نظرات مثبت و موفقیت های قابل مشاهده ثبت شده است؟ در رسانه های آنلاین و آفلاین تا چه میزان از نام سازمان یا مدرس دوره صحبت شده است؟
تمام فاکتورهای فوق به شما کمک میکند بتوانید قیمت های بالاتر و پریمیوم برای دوره خود ثبت کنید.
اگر هنوز به عنوان یک متخصص در حوزه کاری خود شناخته نشدید، ایجاد محتوای رایگان در وبلاگ یا فعالیت مستمر و تولید محتوا در صفحه شخصی لینکدین میتواند در ایجاد اعتبار و شخصیت بسیار کمک کننده باشد.
✔ انتخاب گزینه جایگزین شما، چقدر برای مشتری هزینه دارد؟
در صورتی که مشتری اصلا شما را انتخاب نکند چه میزان هزینه فرصت را باید تحمل کند؟ اگر مشتری دوره شما را شرکت نکند چگونه میتواند همان خروجی که از دوره شما میگیرد را تجربه کند؟ چند هفته، چند ماه یا سال باید آزمون و خطا کند؟ اگر خودش از دوره شما جهت یادگیری استفاده نکند باید چه میزان هزینه کند تا در آن حوزه مورد نظر از یک مشاور یا مربی استفاده کند؟ چه میزان افراد دیگری همانند شما به مشتری تعهد خدمتی مشابه (Brand promise) میدهند؟ اگر بخواهد دوره ای جایگزین دوره شما را ثبت نام کند چه میزان ریسک و دردسر را متحمل میشود؟
اگر در پاسخ به سوالات فوق؛ زمان، هزینه و انرژی زیادی برای کسی که گزینه غیر از شما را انتخاب میکند متصور هستید پس این خبر خوبی هست، چون عدم انتخاب دوره شما هزینه فرصت (Opportunity Cost) زیادی را برای مشتری در پی خواهد داشت. و دوره شما قدرت چانه زنی خوبی در این مورد دارد.
خیلی ممنون جناب باباپور، اتفاقا اخیرا دوره کوتاهی طراحی کرده بودم و شدید بدنبال یک روش قیمت گذاری صحیح آنلاین بودم و بسیار ممنون از این آموزش کامل
درود بر شما
بله این آموزش به طور کامل میتواند در قیمت گذاری دوره های آنلاین انواع سرویس ها و خدمات بکار گرفته شود.