مارکتر کیست؟

مارکتر (marketer) کیست؟ وظیفه اش چیست؟

هرکسی که با انجام اعمالی بدنبال گرفتن یک پاسخ، جلب توجه، خرید، اخذ رای، کمک مالی یا هر عمل ارزش آفرینی از دیگران است به نوعی مارکتر خوانده میشود.

طبق تعریف فوق هر کدام از در طول زندگی مان حداقل یک بار مارکتر (marketer) بودیم.

از بچه ای که با گریه کردن بدنبال جلب توجه اطرافیان یا پدر و مادرش است، تا سازمان مردم نهاد NGO که درخواست کمک مالی (donation) میکند همگی به نوعی مارکتر هستند.

در اپیزود قبلی به تعریف صحیح مارکتینگ پرداختیم و در پادکست کوتاه زیر به طور خلاصه به تعریف مارکتر میپردازیم.

برند اپل که با ارائه هرباره یک محصول جدید شما را متقاعد به خرید میکند، یا یک چهره سیاسی که بدنبال جمع آوری رای برای انتخابات ریاست جمهوری است، در واقع به نوعی مارکتر محسوب میشوند.

پس مارکتر میتواند، یک فرد و یا سازمان کوچک یا بزرگ باشد.

لزوما یک فرد با مدرک بازاریابی از بهترین دانشگاه، یک مارکتر عالی نیست، همانطور که یک موسیقی دان عالی لزوما دارای مدرک موسیقی نیست!

وظیفه مارکترها چیست؟

اما از دیدگاه بازاریابی شرکت ها، ماکترها در تلاش اند عقیده مشتری را متناسب با خدمت یا محصول یک شرکت تغییر دهند یا آپدیت کنند. مارکترها مهارت این را دارند که تقاضای دیگران برای محصول یا خدمت را تحریک کنند یا برانگیزند و سه عنصر: سطح تقاضا، زمان تقاضا و ترکیب  تقاضای مخاطب را متناسب با اهداف سازمان تغییر دهند.

در بسیاری از اوقات شما مارکتر را نمیبینید یا نمیشناسید. به طور مثال هیچکسی نمیداند چه کسی تبلیغات را برای یک شرکت تولید میکند. شما تبلیغات، آفرهای خاص، پروموشن ها و بیلبوردها را میبینید، اما هیچ ایده ای ندارید که چه کسی پشت این کمپین هست! با همه اینها، مارکترها و تلاش هایشان میتواند منافع بسیار زیادی برای شرکت ها به همراه داشته باشد.

وظایف مارکترها در شغل های مختلف:

در پوزیشن های شغلی مختلف وظایف مارکترها میتواند متفاوت باشد: تعیین اهداف، بخش بندی کردن مشتریان، مطالعه در مورد رقبا، تقویت رابطه با مشتریان، تولید محتوا، بودجه بندی، اولویت بندی طراحی های کمپین تبلیغاتی، میتواند وظایف مختلف انواع مارکترها باشد.

انواع مارکترها:

برحسب نوع مارکتر و حوزه تخصص اش ما در بازاریابی 6 نوع مارکتر داریم:

انواع مارکتربازاریاب برند (Brand Marketer): در جهت ساخت یک نام برند خوب برای سازمان تلاش میکند. او تضمین میکند که درک مشتری از ارزش برند سازمانی روبه بهبود باشد. برای تحقق این هدف احتمالا از بازاریابی آنلاین یا آفلاین استفاده خواهد کرد.

بازاریاب ربایشی (Inbound Marketer): دغدغه این شغل این است که با فراهم سازی اطلاعات مفید در قالب ها، متریال ها، کتاب های الکترونیک، پست های وبلاگ برای مشتری هدف، آن مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کند.

بازاریاب محصول (Product Marketer): با برنامه ریزی و برگزاری کمپین ها و ایونت های مارکتینگ، کار با شرکت های تبلیغاتی از طریق اجرای outbound marketing مسئولیت بازاریابی کالاها و خدمات آن شرکت را برعهده دارد.

بازاریاب محتوا (Content Marketer): فعالیت آن به Inbound marketer شبیه است اما کمی تخصصی تر است. این شغل وظیفه دارد با ایجاد محتوای بسیار باکیفیت در صفحات وبسایت و سایر شبکه ها، در جستجوهای گوگل حضور داشته باشد و با حضور آنلاین مخاطب بیشتری را به سوی شرکت هدایت کند.

بازاریاب شبکه های اجتماعی (Social media marketer): به طور تخصصی در حال مدیریت اکانت های مختلف شبکه های اجتماعی است و با تولید محتوای مستمر و به روز و اجراسازی استراتژی های بازاریابی درصدد جذب فالوور بیشتر است.

بازاریاب دیجیتال (Digital Marketer): این فرد با جنبه های مختلف بازاریابی آنلاین سروکار دارد. از جمله مدیریت اکانت های شبکه های اجتماعی شرکت، طراحی ایونت مارکتینگ آنلاین، ایمیل مارکتینگ و هر گونه فعالیت بازاریابی مختص محیط آنلاین

وظایف اصلی مارکترها:

برخی وظایف کلی و اصلی مارکترها شامل موارد زیر میباشد:

– پیش روی و ارتقا در فروش

– معرفی و تدوین انواع استراتژی ها

– پیداکردن بازارهای جدید برای ورود

– رشد و ارتقا برای برند سازمان یا فرد

– عمومی یا شخصی سازی محصولات و خدمات

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *